روضه |‌ rozeh.info

کد خبر : 344
تاریخ انتشار : 8 شهریور 1398 - 06:37
محمود کریمی
مصاحبه با حاج حسین پنجه شاهی، از مسئولان هیئت رایة العباس "ع" درباره اقدام حاج محمود کریمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در هیئت
کد خبر : 344
تاریخ انتشار : 8 شهریور 1398 - 06:37

کتاب در هیئت | مصاحبه

 تا چند سال پیش، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتوان در هیأت‌های بزرگ تهران غیر از وعظ و روضه، موضوع دیگری دید. البته، اصل ماجرا همان است؛ اما این اتفاق افتاده و هیأت‌های بزرگ علاوه‌بر فعالیت اصلی خود که همان مجلس ذکر و روضه است، برخی فعالیت‌های فرهنگی ترویجی را نیز در دستورکار خود قرار داده‌اند. البته، پیش‌از‌این دیده بودیم که در حاشیه برنامه‌های مذهبی، غرفه‌های فرهنگی هم دایر می‌شود؛ اما اینکه مداح مشهور درکنار مداحی، کتابی هم معرفی کند، اقدامی نادر بود که در هیأت رایة ‌العباس و بوسیله حاج محمود کریمی اتفاق افتاده است.

بعد از مراسمات ماه محرم که کتاب فتح خون نوحه ی ثابت حاج محمود کریمی در همه شبها شد بسیاری از مردم جویای آن کتاب شدند که این چه کتابی ست که حاج محمود کریمی روی آن دست گذاشته. شاید بسیاری این کار را گذرا بندانند اما در مراسمات مختلف از جمله ولادت امام رضا علیه السلام در ۲۲ تیرماه ۹۸ هم ادامه یافت.

 به این بهانه، با حاج حسین پنجه شاهی، مدیر آستان امامزاده علی‌اکبر "ع" چیذر و از مسئولان هیأت رایة ‌العباس گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرد. وی درباره انگیزه و ایده اولیه معرفی کتاب در هیأت به‌وسیله مداح آن هیأت هم گفت: «از حدود دو سال قبل، آقای محمود کریمی تصمیم گرفتند به‌دلیل ظرفیت ویژه هیأت، در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شد و فعالیت بیشتری کرد و از همان موقع، کارگروهی مشخص با نظارت خودش از دوستان خبره و آگاه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و آموزشی تشکیل شد که خروجی آن چندین‌هزار صفحه تحقیق شد تا بهترین شیوه برای کار فرهنگی با کودکان ٨ تا ١٤ سال داشته باشیم. شاید برخی فعالیت‌ها در مدارس به‌دلیل اجبار نتوان انجام داد؛ اما در هیأت‌ها به‌دلیل حضور داوطلبانه افراد، این زمینه فعال‌تر است و با تحقیق میدانی متوجه شدیم این طیف علاقه‌مند حضور هستند».

 وى درباره انتخاب مخاطب این کار در هیأت هم می‌گوید: «شاخه‌های متعددی بررسی شد که یکی از آن معرفی کتاب بود که اگر نوجوانی کتاب بخواند، از خیلی از حواشی دیگر و آفات دور خواهد ماند. کتاب‌هایی که برای نوجوانان مناسب باشد، کارگروه انتخاب می‌کند و محمود کریمی حتما خودش کتاب را می‌خواند و درنهایت معرفی می‌کند. این معرفی مستقیم کتاب تأثیر مستقیمی می‌گذارد و شاید خانواده‌ای ده‌ها کتاب داشته باشد که نوجوان رغبتی برای مطالعه آن نداشته باشد؛ ولی وقتی این کتاب معرفی می‌شود، بهتر رغبت پیدا می‌کند. شاید با این کار سنت فراموش‌شده‌ای احیا شود که الحمدلله بازخوردهای خوبی هم داشته باشد». این مسئول هیأت رایة ‌العباس افزود: «بخش‌های معرفی کتاب هم در فضای مجازی به‌صورت مستقل، اما با تأخیر منتشر می‌شود تا درکنار مطالب اصلی گم نشود».

اشتراک گذاری
عناوین مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: 0
آخرین عناوین
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها